Zębatki motocyklowe i łańcuch — kiedy należy je wymienić?
Konserwacja i podstawowy serwis motocykli terenowych to najwyższy priorytet po każdym treningu, czy jeździe w ciężkim terenie. Nawet jeśli nie bierzesz udziału w wyścigach, warto zadbać o swój motocykl, aby cieszyć się bezawaryjną jazdą przez cały sezon motocyklowy. Zestaw napędowy musi prawidłowo pełnić swoją funkcję, dlatego musimy o niego dbać! Zużyty łańcuch oznacza zwiększone szarpanie w układzie przeniesienia napędu i mniej precyzyjne aplikowanie mocy. W skrajnych przypadkach łańcuch może spaść, a nawet zerwać się, co jest ostatnią rzeczą, jaką chcesz zaliczyć będąc wysoko w górach na wyprawie enduro. Ale, to nie wszystko, urwany łańcuch potrafi się zawinąć na zębatce zdawczej i uszkodzić karter silnika (taki scenariusz zdarza się na pardwę dość często). Dodatkowo zużyty napęd to to także przyspieszone zużycie ślizgaczy na wahaczu i prowadnicy łańcucha. Rozciągniętym jak guma w starych majtkach łańcuchom mówimy stanowcze NIE.
Napęd to jeden z najważniejszych układów w twoim motocyklu — pozwala przenieść całą moc i moment obrotowy drzemiące w silniku na tylne koło, zapewniając ci emocje związane z dynamicznym przyspieszeniem i szybką jazdą. Zaniedbane zębatek i łańcucha napędowego zdecydowanie nie zapewnią ci takich wrażeń i prędzej czy później doprowadzi do niebezpiecznej sytuacji uszkodzenia innych elementów w motocyklu i większych wydatków.
Zębatki motocyklowe i łańcuch napędowy — podstawowe czynności serwisowe
Napęd motocyklowy stale narażony jest na szereg czynników zewnętrznych — nawet podczas zimowania, gdy nie używasz motocykla, zgromadzone na nim nieczystości powodują powstawanie ognisk korozji. Podczas jazdy jest jeszcze gorzej: deszcz, piasek, błoto, kurz i wszystko to, co znajduje się na ścieżkach czy torze, osiada na napędzie, przyspieszając jego zużycie. Dlatego pamiętaj, żeby utrzymywać zębatki motocyklowe i łańcuch we względnej czystości. Podstawowe czyszczenie łańcucha napędowego powinieneś przeprowadzać po każdej jeździe czy treningu. Szczegółowe czyszczenie zębatek i łańcucha, włącznie z odkręceniem osłon np. osłony łańcucha napędowego oraz osłony zębatki zdawczej.
Zębatki motocyklowe i łańcuch powinieneś czyścić dedykowanym środkiem do czyszczenia napędów motocyklowych i specjalną szczotką. Możesz również wyczyścić łańcuch szczotką, a później użyć środka WD-40. Zapomnij jednak o benzynie i innych rozpuszczalnikach — mogą one doprowadzić do uszkodzenia uszczelnień, a ciebie będzie czekać wymiana zębatki i łańcucha. Lepiej skorzystać z zestawu, który kosztuje kilka razy mniej niż nowy zestaw napędowy i zaoszczędzić sobie pracy oraz dodatkowych wydatków.
Wymiana zębatki i łańcucha napędowego — kiedy jest konieczna?
Nawet jeśli będziesz regularnie serwisował swój napęd motocyklowy, prędzej czy później przyjdzie czas na jego wymianę. Zębatki motocyklowe zużywają się tak samo, albo i nawet bardziej niż inne podzespoły w motocyklach terenowych — ich żywot możesz jedynie wydłużyć, stosując się do powyższych rad. Wymiana zębatki i łańcucha jest nieunikniona, gdy:
- Łańcuch motocyklowy jest zbyt luźny — nie możesz uzyskać wskazanego przez producenta luzu łańcucha napędowego przy maksymalnym naciągu? To znak, że najwyższy czas wymienić napęd na nowy. Pamiętaj, że powinieneś wymieniać cały zestaw, a nie sam łańcuch — jeśli założysz nowy produkt na stare zębatki, zużyje się on bardzo szybko.
- Łańcuch motocyklowy jest luźny, a do tego zaczyna się „łamać” — łańcuch nie układa się prawidłowo w prowadnicy, widać jak w niektórych momentach zaczyna się łamać, do tego podczas jazdy słuchać nieprzyjemny, metaliczny stukot.
- Zębatki motocyklowe mają ostre zęby — jeśli widzisz, że zębatka motocyklowa przednia lub zębatka napędowa mają ostre, połamane lub nieregularne zęby to dobitny znak, że zaniedbałeś swój napęd i czeka cię wymiana zębatki i łańcucha.
- Zębatki motocyklowe mają ogniska korozji — jeśli na zębatkach lub łańcuchu pojawiła się rdza lub innego rodzaju uszkodzenia mechanicznie czym prędzej wymień napęd na nowy.
Napęd w twoim motocyklu zaraz wyzionie ducha? A może zębatka zdawcza ma tak ostre zęby, że ledwo co przypomina to, co montowałeś jakiś czas temu w swoim enduro? W MotoRap Centrum Motocyklowe znajdziesz zębatki motocyklowe oraz cale zestawy napędowe od najlepszych producentów na rynku. Duży wybór komponentów układu napędowego to nie wszystko, możesz liczyć również na fachowy dobór odpowiednich zębatek ( może przyda się lekki tuning) oraz pomoc serwisową przy wymianie napędu.