Avada Car Dealer News

NOWA NORMA BEZPIECZEŃSTWA DLA KASKÓW MOTOCYKLOWYCH W TYM KASKÓW CROSS I ENDURO

ECE 22.06. Czym jest i co ją odróżnia od ECE 22.05

Nowy certyfikat bezpieczeństwa ECE 22.06 dla kasków motocyklowych to pakiet bardziej rygorystycznych testów i metod badań kasków motocyklowych, również tych przeznaczonych do jazdy motocyklem cross i enduro.  Wprowadzenie nowej normy było niezwykle ważne i potrzebne, gdyż przeszło od 20 lat tj. od wprowadzenia normy ECE 22.05 w temacie testowania i badania kasków motocyklowych nie było żadnych zmian. 

CZYM JEST NOWA NORMA ECE 22.06 DLA KASKÓW MOTOCYKLOWYCH

Przepisy ECE są administrowane przez ONZ, a pełna nazwa brzmi: United Nations Economics Commission for Europe. Prace prowadzone przez UNECE nie ograniczają się jedynie do krajów Unii Europejskiej, uczestniczą w nich również państwa z pozostałych części świata, w tym Kanada i USA.

Nowa norma ECE 22.06 zastępuje ECE 22.05, aktualną normę bezpieczeństwa dla kasków motocyklowych w tym kasków cross i enduro.

Kaski motocyklowe w tym te przeznaczone do użytku na drogach publicznych muszą przejść test bezpieczeństwa, zanim zostaną wprowadzone do sprzedaży. Norma ECE 22.05 obowiązywała od około 20 lat; jest przestarzała i już dawno powinna zostać zmieniona zgodnie z tym, jak są użytkowane kaski motocyklowe w obecnych czasach. Aktualnie producenci kasków motocyklowych wprowadzają nowe modele kasków przetestowanych i dostosowanych do aktualnych wymagań. Cały proces związany z wprowadzeniem do sprzedaży kasków z nową normą ECE 22.06 zakończy się w 2025 roku.

CZYM RÓŻNI SIĘ ECE 22.06 OD ECE 22.05?

Kask i wszystkie oficjalne akcesoria są poddawane szerszemu zakresowi testów uderzeniowych. Testy mierzą dokładny sposób, w jaki są uszkadzane zarówno głowa motocyklisty, jak i sam kask podczas wypadku.

BADANIE UDERZENIOWE – jak to się odbywało do tej pory

Podczas testów ECE 22.05, atrapa głowy zawierająca akcelerometry mierzący siłę uderzenia jest umieszczana w kasku, a następnie upuszczana z określoną prędkością na kowadło — płaską, litą powierzchnię. Kask, aby pomyślnie przejść taki test musi skutecznie zredukować transfer energii przenoszony podczas uderzenia na głowę motocyklisty (transfer energii mierzony jest przez akcelerometry w modelu głowy).

NOWE TESTY ECE 22.06 TO PRZEDE WSZYSTKIM WIĘCEJ SCENARIUSZY UDERZENIA

Norma ECE 22.06 udoskonaliła procedurę badania uderzeń. Testy przeprowadzane są przy różnych prędkościach, pod różnymi kątami uderzenia i analizują wpływ na różne obszary kasku. Zakres prędkości uderzenia został poszerzony o badania przy większych i mniejszych prędkościach. Uważa się, że kaski skonstruowane wyłącznie w celu wytrzymania uderzeń z dużymi prędkościami mogą być zbyt sztywne w przypadku uderzeń z mniejszymi prędkościami, co może zagrażać bezpieczeństwu użytkowników. Takie podejście do badania ma ogromny wpływ na projektowanie kasków offroadowych. Przypadki upadku i uderzenia głową w przeszkodę przy stosunkowo niewielkiej prędkości zdarzają się o wiele częściej w jeździe motocross i enduro niż w jeździe motocyklem sportowym, gdzie prędkości są o wiele większe, a podłoże uderzenia zupełnie inne.

Chociaż ochrona głowy przed każdym rodzajem uderzenia jest bardzo ważna, powszechnie uznaje się, że to uderzenia pod kątem mogą powodować najpoważniejsze uszkodzenia mózgu. Nawet samo skręcenie w obszarze głowy i szyi może spowodować poważne urazy nawet przy bardzo małych prędkości. Nowe testy przeprowadzane zgodnie z normą ECE 22.06 na przyspieszenie obrotowe poddają kaski motocyklowe testom na uderzenia pod kątem (na kowadle o kącie 45 stopni), a nie tylko na uderzenia bezpośrednie, co również wpływa na późniejsze zmiany w projektowaniu kasków cross i enduro.

BADANIE AKCESORIÓW 

W przypadku kasków z wysuwanym lub zdejmowanym podbródkiem wprowadzono testy zderzeniowe z podbródkiem w różnych pozycjach. Oficjalne akcesoria, takie jak osłony przeciwsłoneczne, blendy i systemy interkomowe również zostaną objęte testami bezpieczeństwa zgodnie z nową normą ECE 22.06. 

KIEDY TO NASTĄPI?

Producenci kasków motocyklowych mogą certyfikować swoje produkty zgodnie z normą ECE 22.06 od czerwca 2020 roku. Jednak w tym czasie sprzedawcy mogą nadal sprzedawać kaski z homologacją ECE 22.05. Wycofanie ze sprzedaży kasków z normą ECE 22.05 ma nastąpić do 2025 r. 

Motocykliści bez obaw, jeśli jesteście właścicielem kasku z certyfikatem ECE 22.05, możecie legalnie jeździć w nim po drogach przez czas nieokreślony.

My jesteśmy bardzo ciekawi jak sytuacja z nową normą rozwiąże się w polskim motorsporcie, od kiedy na zawodach będzie obowiązywał kask z ECE 22.06? oraz kto i jak będzie to sprawdzał?

PODSUMOWANIE RÓŻNIC W TESTOWANIU KASKÓW MOTOCYKLOWYCH

ABSORPCJA ENERGII UDERZENIA LINIOWEGO

  • Zwiększono liczbę punktów uderzenia kasku motocyklowego
  • Testowane są specyficzne obszary uderzenia, takie jak otwory wentylacyjne
  • Zwiększono prędkość z 5,5 m/s do 6 m/s 
  • Dodano test uderzenia przy niskiej energii — prędkość 6 m/s
  • Dodano test uderzenia z dużą energią — prędkość 8,2 m/s

TEST „SZTYWNOŚCI” KASKU 

Dodano kolejne ograniczenie. Jeżeli skorupa pęknie podczas badania uderzeniowego, badanie sztywności musi być wykonane na uszkodzonym kasku w celu oceny pozostałej charakterystyki mechanicznej. Protokół badania jest taki sam, ale maksymalna dopuszczalna deformacja wynosi teraz 50mm zamiast 15mm dla kasków nieuszkodzonych.

PUNKTY UDERZENIA

  • Przednie boczne prawe (45°)
  • Tylne (180°)
  • Boczne lewe (270°)
  • Przednie (0°)
  • Tylny boczny prawy (135°)